STORYTEL LEGT HET BELANG VAN ÉCHTE MENSELIJKE VERHALENVERTELLERS BLOOT TIJDENS PRIDEWEEK AMSTERDAM: CHAT GPT IS NIET INCLUSIEF

AI verovert de wereld razendsnel. Een perfect reisschema, persoonlijk sportplan of recept met wat je nog in de koelkast hebt liggen: je kunt ChatGPT overal voor gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat geen keerzijden zitten aan deze kunstmatige intelligentie. Voor Storytel zochten we het randje op en ontwikkelden we een campagne waarmee we juist het belang van de auteurs vooropstelden.

Strategie:

Wist je dat… als je Chat GPT vraagt om een liefdesverhaal te schrijven, het altijd een relatie zal creëren tussen een man en een vrouw? Chat GPT is dus niet zo inclusief als het lijkt… Storytel, het platform dat juist wél inclusieve liefdesverhalen brengt, haakte hierop in met een speciale campagne tijdens Pride: alleen echte schrijvers voelen de tijdgeest aan, bekijken de wereld door een andere lens en bezitten het lef om verhalen te vertellen die je moet horen. Chat GPT - met zijn immense capaciteiten - kan nog veel leren over de liefde, in alle vormen die er bestaan. En als je het ons vraagt, dan begint dat door goed te luisteren.

aanpak:

Tijdens Pride Week Amsterdam brachten we het belang van échte, menselijke verhalenvertellers voor Storytel extra onder de aandacht. We veranderden klassieke liefdesverhalen naar inclusieve verhalen om aandacht te krijgen bij pers en bezoekers. Amsterdam hing vol met poster met fictieve titels zoals Romeo & Julius, Adam & Evert en Tirza & Jane. De QR-code bracht mensen direct naar de LHBTIQA+ luisterboeken collectie van Storytel. Ook in PR en op de socials werd deze campagne breed weggezet en vooral goed opgepikt.

effectiviteit:

Met een minimaal budget wisten we – door de juiste toon en het gevoelige onderwerp – veel pers (onder andere een lang interview bij BNR) en een groot social bereik op te bouwen. En met 300.000 bezoekers voor de Pride (naast de ruim 900.000 Amsterdammers) hebben ook de posters hun bijdrage geleverd.