Hoe brengen we een (vaak) saaie, maar serieuze petitie tot leven?

De kleding-, textiel- en schoenenindustrie is één van de grootste industrieën ter wereld. Een industrie waarin miljoenen mensen werken, maar waar de grote meerderheid niet genoeg betaald krijgt om in hun basisbehoeften te voorzien.

Als tegenhanger van Black Friday – het toppunt van overconsumptie – komt Solidaridad in actie voor het burgerinitiatief ‘Good Clothes, Fair Pay’. Met deze petitie wil het initiatief wetgeving voor een leefbaar loon in de kledingindustrie mogelijk maken. Om een extra boost aan de handtekeningen te geven, bedacht Kumpany de Signastore: een compleet witte winkel die tot leven komt met kleurrijke handtekeningen van elke voorbijganger.

Strategie:

Het concept werd volledig ontwikkelt rondom het mechanisme bij elke petitie: de handtekening. Hieruit creëerden we een sturend en volstrekt helder handelingsperspectief. Door alle handtekeningen in deze winkel te verzamelen, lieten we de invloed van het collectief zien: één handtekening lijkt slechts weinig impact te maken, maar veel handtekeningen samen stralen juist een enorme kracht uit.

aanpak:

In Utrecht bouwden wij onze Signastore, een compleet witte winkel - van de tafels en bankstellen, tot de kledingrekken en zelfs de kamerplant - die in de week van Black Friday werd vol gekalkt met kleurrijke handtekeningen. Door de centrale ligging speelden wij in op het FOMO-gevoel; als je er voorbijloopt, wíl je weten wat er daar gebeurt en waarom. Zo trokken we een voor Solidaridad normaal lastig te bereiken (nieuwe) doelgroep aan.

Mensen konden hun handtekening achterlaten met een spuitbus of stift. Iedereen ondertekende de petitie eveneens digitaal, daar ging het tenslotte om. Daarnaast kregen verschillende influencers een T-shirts opgestuurd, waarop zij hun handtekening konden zetten om de Signastore ook op sociale media onder de aandacht te brengen. Uiteindelijk hopen wij door onze krachten te bundelen tot nieuwe wetgeving te kunnen komen en daar is de Solidaridad Signastore een letterlijke visualisatie hiervan; we laten zien dat handtekeningen samen iets nieuws kunnen brengen.

effectiviteit:

In basis ging deze activatie om Kennis – Houding – Gedrag. De stoppingpower bood ruimte het verhaal aan de man/vrouw te brengen, waarbij we vervolgens direct konden sturen op ‘Houding’ (“Ik ben het met jullie eens”) en ‘Gedrag’ (ondertekening van de petitie).

En dat werkte: elk uur dat de activatie live was, stonden er ongeveer 155 mensen in de Signastore: elke minuut kwamen er gemiddeld bijna 3 handtekeningen bij. Al deze mensen zijn direct in aanraking gekomen met het verhaal én hebben de petitie getekend. Met een resultaat dik boven de benchmark: ruim 5.000 handtekeningen. Samen met onze pr-partner wisten we ook nog eens meer dan 40 publicatie te realiseren, met een bereik van miljoenen en een waarde van tienduizenden euro’s.