Als maatschappelijk partner van Alzheimer Nederland wil NS haar missie “samen maken we heel Nederland bereikbaar” in een activatieconcept laden richting de doelgroep. De trein is er voor iedereen. Maar wat als reizen en ontmoeten door een ziekte als dementie niet meer vanzelfsprekend is?

Strategie:

Door bewust herinneringen op te halen (reminiscentie), leveren we een bijdragen aan de kwaliteit van leven van de Alzheimerpatiënt en komen én blijven we in gesprek. 

 

Aanpak:

We bouwden “de Hoofdreiscoupé”: een inspirerende fysieke treincoupé volledig gemaakt van gerecyclede NS-materialen. De hoofdreiscoupé is voorzien van videobeelden van bekende NS-trajecten uit de omgeving van de patiënt. De bezoeker waant zich weer terug in de treinreis. Een inspirerende en veilige omgeving om herinneringen op te halen en gesprekken te voeren met dierbaren. 

De “Hoofdreiscoupé” ging een jaar lang op tournee langs 12 verzorgingstehuizen in alle provinciën. Voorafgaand aan de tournee was er een perslancering, tijdens de tournee is er regionaal aan PR gedaan en via content aandacht gegenereerd voor de activatie.  

 

Effectiviteit:

  • 2.000 verpleeghuisbewoners bereikt in alle provinciën

  • Klein budget met grote PR waarde: € 600.000,- mediawaarde in PR/social,  ruim 350 redactionele items.

  • Persoonlijke post van Minister VWS Hugo de Jonge over het concept

  • Totaal bereik van 8.5 miljoen mensen

  • Aandacht op alle NS-kanalen en media

  • 750 participerende NS-collega’s 

  • Winnaar Gouden SponsorRing 2021 categorie Maatschappij

  • Vervolgfase concept in 2022